در سال 1291 درتهران متولد شد. از کودکی علاقه عجیبی به نواختن تمبک داشت و به راهنمایی رضاخان باربد که کمانچه نواز بود به کلاس حسین خان اسماعیل زاده استاد کمانچه راه یافت و از سال 1307 به طور جدی به فراگرفتن تمبک پرداخت.
خود او می گفت: " حسین خان می گفت هر چه دو ضربی می زنی بزن : یکصد و بیست و پنج و شش و هشت [ میزان شش هشتم ] را هم بزن: بله و بله، بله دیگه. آن زمان نت در کار نبود."
زمانی که حسین تهرانی به نواختن تمبک پرداخت این ساز و نوازندهی آن در نظر عام ارزشی نداشت، بلکه مورد تحقیر هم واقع می شد. به همین مناسبت پدر حسین با تمبک نوازی او موافق نبود و او از ترس پدر جرئت ظاهر کردن اشتیاقش به تمبک نوازی را نداشت؛ چنان که در ابتدا روی یک گلدان پوست کشیده بود و در خفا به تمرین می پرداخت. پس از چندی که پدر از این مطلب آگاه شد حسین را شماتت کرد و او به ظاهر و به احترام پدر تمبک را کنار نهاد. ولی سرانجام علاقه به این کار او را با تمبک نوازانی چون رضا روانبخش، مهدی غیاثی، کنگرلو و چند تن دیگر آشنا کرد.
در سال 1317 در یک مجلس مهمانی با ابولحسن صبا آشنا شد. تهرانی بجز وزن خوانی که روح الله خالقی به او یاد داد نکات فراوانی را از صبا فراگفت و تعلیمات موسیقی خود را مدیون آن استاد می دانست.
ابوالحسن صبا خود مطالعات زیادی درباره ی ریتم های مختلف و نحوهی اجرای آن ها داشت و مایل بود نوازندهی مستعدی پیدا کند تا آن ها را که روی تمبک پیاده کرده بود به او بیاموزد و حسین برای این منظور بسیار مناسب بود. حسین ضمن فراگیری آن تمهیدات و مهارت ها به تدریج به فراگرفتن دستگاه های موسیقی ایرانی هم پرداخت و به ویژه برخی ضربی ها و تصنیف ها را هم در دستگاه خود می خواند و با نغمات متنوع موسیقی ایرانی آشنا شد.
در سال 1319 که رادیو تهران گشایش یافت، او و تعدادی نوازنده ی تمبک برای دادن امتحان به آن سازمان رفتند. ممتحن موسیمعروفی بود و صبا هم یولن می نواخت تا با او ضرب بگیرند. صبا چهار مضرابی در گوشهی حسینی نواخت که خیلی سریع بود و حسین که بارها قبلاً با او تمرین کرده بود به خوبی از عهدهی همراهی با صبا برآمد و موسی خان معروفی او را برای نوازندگی در رادیو پذیرفت.
حسین در برخی گروه های همنوازی رادیو شرکت داشت و زمانی که علینقیوزیری رئیس هنرستان علی موسیقی بود در آنجا همکاری داشت و در کلاس های انجمن موسیقی ملی و سپس در هنرستان موسیق ملی نیز به تدریج تمبک پرداخت و باعث اشاعهی این ساز شد.
در همان هنرستان ابتکار جالبی کرد و گروه تمبک را تشکیل داد و قطعاتی برای اجرا تنظیم کرد.
او با ارکسترهای مختلف به رهبری روح الله خالقی، جواد معروفی ، ابوالحسن صبا، حسین دهلوی ( قطعه ای فانتزی برای تمبک و ارکستر) و فرامرز پایور و تعدادی دیگر نوازندگی کرد. تهرانی تصنیف های قدیمی را به خاطر داشت و اکثر قطعات ضربی صبا و علی نقی وزیری را به خوبی به خاطر سپرده بود و می توان گفت هویتی تازه به تمبک بخشید.
او در اسفند ماه 1352 پس از بیماری ممتدی در گذشت.
مكس روچ ، كوبه اي نواز بزرگ موسيقي جاز بامداد ١٦ آگوست ٢٠٠٧ در بيمارستاني در نيويورك پس از يك دوره بيماري طولاني در سن ٨٣ سالگي درگذشت.
او مبدع سبك ويژه اي در نوازندگي "درامز" بود و با بزرگان موسيقي جاز همانند "دوك الينگتن" نواخته بود.
او كه پيش از انقلاب براي اجراي موسيقي به ايران آمده بود پس از ديدن نوازندگي استاد حسين تهراني به تحسين او پرداخته و گفته بود: "كاري كه من با اين همه طبل انجام ميدهم تهراني با يك تكه پوست و چوب انجام مي دهد
روحش شاد و یادش گرامی
درود بر فرياد ايراني. بسيار زيبا و صدالبته آموزنده. من فقط اسم حسين تهراني رو چندبار شنيده بودم. مرسي از مطلبت. پاينده باشي
دروود بردوستان و عزیزانی که بنده را مورد لطف و توجه خود قرار میدهند
آقا سجاد ،ازجملات شما چنین برداشت میشود که با لحن تمسخر آمیز مسعود را مورد خطاب قرار داده اید ،اگر اختلاف و اصطحکاکی بین شما وجود دارد لطفا با خود ایشون در میان بگذارید و اگر هم از ما کاری ساخته است تا روابط شما را بهبود بخشیم ،خوشحال میشوم بی پرده با ما در میان بگذارید،در غیر اینصورت به کسی اجازه نمیدم در این وبلاگ به شخصیت دوستان آسیبی برسد
agah masod shoma az raveshe jomle bandi va kalamate jalebi estefade mikoni"
chan kelas savad dari?
همنوازی استاد بیگجه خانی و فرنام
حتما ببینید ،بسیار تاثیر گذاره
آواز استاد شجریان برمزار همایون خرم
200707 بازدید
15 بازدید امروز
96 بازدید دیروز
376 بازدید یک هفته گذشته
Powered by Gegli Social Network (Gohardasht.com)
Copyright ©2003-2024 Gegli Social Network (Gohardasht) - All Rights Reserved
Developed by Dr. Mohammad Hajarian